10 tips om de nachtdienst fit door te komen!

Sommige verpleegkundigen zijn er gek op en draaien het liefst alleen deze diensten. De ander wordt al ziek van het idee; nachtdiensten draaien. Of je ze nu fijn vindt om te draaien of niet, het is niet het allergezondst voor je lijf. Het draaien van nachtdiensten verstoord het bioritme en is uiteindelijk ongezond voor je. Nachtdiensten zijn toch veelvoorkomend in de zorg en de meesten kunnen er dan ook niet onderuit komen. Er zijn heel wat tips en trucs om de nachtdienst zo goed mogelijk door te komen. Door ervaring weten de meeste verpleegkundigen wel wat het beste voor hen werkt.

Tip 1: Ga voorafgaand aan de diensten later naar bed.

Probeer wanneer de nachtdiensten eraan zitten te komen alvast wat later naar bed te gaan. Wanneer je dit één of twee dagen van tevoren doet, verschuif je voorzichtig alvast wat je ritme. De nachtdienst doorkomen vergemakkelijk je daarmee vrijwel ongemerkt! Wanneer je dus bijvoorbeeld vrijdag de nachtdienst ingaat, ga je op woensdag alvast een uurtje later naar bed. Op donderdag ga je dan nóg een uur, of twee, later naar bed en sta je dus ook wat later op. Als het nodig is, kun je de avond voorafgaand de eerste nachtdienst nog een klein dutje doen aan het begin van de avond.

Tip 2: Slaap voldoende in een etmaal

Overdag slapen; niet iedereen is er een kei in. Maar zorg er in ieder geval voor dat je tussen de diensten minimaal 6 uur slaap pakt. Als je dat niet aan één stuk lukt, geen paniek. Je kunt uit bed gaan, wat ondernemen en later op de dag alsnog wat slapen.  Je hebt op welke manier dan ook ieder etmaal voldoende slaap nodig. Zorg er dus voor dat je aan deze uren komt.

Tip 3: Zorg voor een rustige slaapomgeving

Wanneer het onrustig in in je slaapkamer of wanneer je gemakkelijk wakker wordt van omgevingsgeluiden, kun je oordopjes gebruiken. Ook een slaapmasker wordt regelmatig gebruikt, wanneer je het op je slaapkamer niet goed donker kan maken.

Tip 4: Voeding in de nachtdienst

Goed eten in de nachtdienst is lastig om te bepalen. Wat zeker is, is dat snelle suikers erg aantrekkelijk lijken (koekjes, chocolade, snoep), maar niet slim zijn om te eten. De suikers laten de bloedsuikerspiegel snel stijgen en je krijgt energie. Lekker! Maar al gauw keldert je spiegel, heb je een suikerdip en wordt je helaas extra moe! Probeer twee of drie keer een kleine maaltijd te eten. Aan het begin van de nacht eet je het best een eiwitrijke maaltijden (zuivel, vis, vlees, noten). Later in de nacht is het beter om koolhydraatrijk te eten (brood, aardappelen, pasta) en van de energie die je krijgt te profiteren!

Tip 5: Blijf actief, juist in de moeilijke uren

Tussen 02:00 en 05:00 uur in de nacht ervaart de mens de lastigste uren, dat is een feit. Om goed wakker te blijven kun je tijdens deze uren het best iets ondernemen. Probeer afwisselend te werken en te kletsen met collega’s. Zet als het kan een radio of tv aan met een praatprogramma, maar vermijd monotone geluiden zoals  gezoem van een computer. Zorg ook dat je werkplek goed verlicht is.

Tip 6: Drink niet teveel te laat in de dienst

Wanneer je tot laat nog veel drinkt, heb je grote kans dat je tijdens je slaapperiode overdag regelmatig naar het toilet moet om te plassen. Erg vervelend! Probeer drinken te vermijden na een uur of 04:00 of 05:00 uur, dan kun je dit voor het slapen nog uitplassen.



Tip 7: Gebruik cafeïne, maar wel met mate

Vooral na een uur of 04:00 uur. Zo voorkom je dat je later in bed ligt met je ogen open en dat je de slaap niet kunt vatten.

Tip 8: Ontbijt voordat je gaat slapen

Niets zo vervelend dan wakker worden van een rammelende maag. Eet een lichte maaltijd voordat je naar bed gaat. Dat kun je op je werk nog doen, maar ook thuis. Zo heb je weinig kans dat je wakker wordt van de honger en niet meer in slaap kunt komen. Vervelend, want je moet vanavond weer werken!

Tip 9: Vermijd slaapmedicijnen

Het kan verleidelijk zijn om een slaappil te nemen om lekker vlug in slaap te vallen. Probeer dat toch e vermijden. Het gebruik van deze medicatie is namelijk onnatuurlijk en kan verslavend werken. Wanneer je klaar bent met de nachtdiensten en weer in het normale ritme probeert te komen, kan je lichaam hier al wat gewend aan zijn geraakt. Het terugkomen in het normale ritme kan zo erg moeilijk worden.

Tip 10: Slaap niet te lang uit

Probeer niet te lang uit te slapen na je laatste nachtdienst. Je gaat je waarschijnlijk niet helemaal top voelen als je wakker wordt van de wekker, maar je zult er later blij om zijn. Probeer deze dag wat lichte activiteiten in te plannen. Wanneer je niet te lang uitslaapt, kun je de aankomende nacht ook weer goed in slaap komen en zo weer makkelijker in het normale ritme komen.

 

Bron: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/180319-10-tips-voor-het-werken-van-nachtdiensten.html

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*